Blogger Backgrounds


Thursday, December 24, 2009

cinta mang butalah...(cerpen pertame!)

"DIk...boleh tumpang tanye?"
"Opocot mak kau..." ush terkejut aku! ngomel sya...
"Iya! nak tanye ape?" soal sya mendatar tanpa memandang wajah orang yang menegurnya itu.
"Bus nak ke bandar yang mana satu? saya baru pertama kali datang kesini,"
'Cute jugak mamat nih! ushh...terpukau ak...' ngomel sya didalam hati sambil tersenyum.
"Hello Dik..." tegur orang itu sambil memetik jari dihadapan sya.
"Ha? ea?" gagap sya menjawap.
"BUs nak ke bandar mana satu?"
"Oh...yang sane tu...hujunggggggg skali.." balas sya sambil tangannya menunjuk arah ke bhagian bus tambang. orang itu pun memusing mengikut arah cari sya.
"ok..terima kasih!"
"Sama-sama.."
'Cheh...terima kasih jek kew? bagi la number ke...duit ke...kiss kew... eh eh...gatai jugak aku ni...ala...takpew la gatai ngn mamat ancem jek...' ngomel sya sambil tersengih2 depat sebelah pintu masuk MCDONALD di larkin..

“Oit sya! Yang kau dok tersengih macam kerang busuk tu ape hal? Meh sini tlg akak angkat barang..kate nak beli aiskrem..g duduk dpn pintu MCD tu da kenapa? Kutip tol ke hape? Xcukup duit? Mintak sdekah??” bebel Teha kepada adik bungsunya itu.
“Shhhh! Kak! Malu la…ishhhh” rungut sya sambil mengambil barang di tangan kakaknya lalu berjalan pantas.
‘Ish kak Teha ni…malu aku! Sabo je la! Ish!!’ ngomel sya.


“Bila lah ak nak dapat jumpe mamat tu lagi? Comellah dia tuh…um…” bebel sya sesorg selepas selesai solat isyak. Sambil baring dia masih berangan-angan. Tiba-tiba telifon bimbitnya berbunyi.
“Siapa lah pulak yang mengacau ni!” rungut sya seraya meangkat telefon bimbitnya.
“Sya! Tolong ak buley!” sergah si pemanggil.
“Ko Mia…ape hal?” balas sya busan.
“Ahad ni teman aku g CS…buley”
“Nak watpe g sane? Malas la..duit takde!”
“Jumpe kawan aku…ala….semua ak supot la beb! Mkn..tambang…semua la…duit nak masok jamban yang 20sen pun aku sanggup bayarkan…” pujuk Mia sambil tertawa.
“Iya la….orait..lau cm tu ak no hal…busan gak sbnrnya dok uma ni…c u! bye”


Setibanya hari yang dijanjikan. Sya berdandan ringkas dan pantas untuk menemankan Mia ke City Square.
“Tepek bedak sikit….ikat rambut camni…orait ar…sempoi udeyyyy!”
Tepat masa yang di janji kan. Sya berjaln terkedek-kedek menuju bus stop yang berdekattan. Sambil bersiul-siul sya duduk di ssitu. Begitula gayanya jika bersorangn. Dgn MP3 yang melekat ditelinga dia tergoyang-goyang kan kepala. SEMPOI….
“Sya! Selekehnya engkau!” sergah Mia sambil menupuk bahu sya
“Oh..bontot ko!” jerit sya sambil menepuk tangan.. melatah!
“Ape bontot2? Ak tanye…apehal serabai sangat?” soal Mia sambil menarit t-shirt ungu sya.
“WO! Mia!! Bila mase ko da jadi clown ni?? Apehal ko ni? Nk g CS mcm nak g jual badan je apehal? Sempoi dah ar…” balas Sya balik.
“suka hati aku la…”
“Ko nak jumpe sape? Pakwe kew??”
“Huhu…a’ah..pakwe angkat aku!! Dah…jgn bayak songeh..bus da sampai..jum!!”


‘PERH! Bongek punya Mia…ko!! Sampai hati tglkn ak sorg..fuh!! neway…xsangka aku kau…..erk…yg cm tu pun ko terpikat…lau comel xpe gak..ni pendek…bontot tongek lak tu! Adushhh…bawa2 sedarlah memberku oi…muke xmarket dokkk…!’ bebel sya sorg2 sambil merayau-rayau.
Tiba-tiba dia teringatkan aisskrem yang xdpt dibelinya aritu. ‘ baik aku beli aiskrem…ade gak faeadah..’Sambil makan aiskrem, sya berjalan-jalan tanpa dia sedar, dirinya diikuti!
“Hai awak!”
“Mak!!!” sya terus mencampak aisskremnya sebbab terkejut! “aiskrem aku!!! Eh! Kau igt aiskrem ni murah? Ko igt ak beli pakai bulu idung ke? Ko tau x dr aritu ak nk mkn aiskrem ni! Ko….” Bebel sya terhenti saat matanye memandng wajah orang yang menegurnya itu.
“Maaf! Saya xseganja…maaf…biar saya belikan aiskrem awk tu…awk tunggu sekejap…” pantas orang itu memohon maaf dan berlari membeli aiskrem yg baru.
“DIA!! Knp? Knp?? Adush! Jatuh saham ak! Aduih!! Huh!! Arghh!!” bebel sya…sambil mencangkung meratap aiskremnya yg jatuh itu.
“Awak..nah..aiskrem awk…”
“Err…te..te..rima kasih…erm…maaf ta..tadi sa..saya…marah awk..” tergagap sya menjawap. Namun aiskrem itu tetap dicapainya. Orang itu hanya tersenyum. Manis!
“Takpe..saaya yang salah..um…awk igt sya lagi? Yang di larkin tu..” balas orang itu.
“Ingat..” balas sya. Sambil tersenyum. Mukanya merona merah menhan malu.
“ saya Zam..awk?” soal orang itu sambil menghulurkan tangan.
“ Sya!”

TELAH sebulan kisah itu berlalu. Namun masih segar diingatan sya. Itula cinta pertamanya tapi..malang..cinta itu telah pun sampai kepenghujungnya kerna..cinta itu memang buta. Tak kenal siapa. Bila nak wujud ia tetap wujud di hati sesiapa.
Sya masih masih terbaring. Mengeluh lesuh. Mengeluh hampa. Masih menegenang cinta pertamanya yang terputus itu. Terimbau kembali bagaimana kasih itu terputus dan seterusnya mengakhiri sebuah cinta pertame buat sya…

“Sya..Zam minta maaf..bukan niat nak menipu atau mempermainkan Sya..tapi Zam tak mempunyai kekuatan untuk berterus terang..maaf kan sya..”
“Kenapa Zam cakap macam tu?”
“Zam bukan la seperti jejaka yang seperti Sya fikirkan itu…Zam…Zam…bukan lelaki….!”
“Ha???????”

3 comments:

  1. hurmm...
    cian sya..
    sabr yew..
    da real one akan muncul..huhuhu

    ReplyDelete
  2. beb bleeee.........nak wat cerpen baru..sambungan kew
    aq x sabar nak baca....dap dup dap dup

    ReplyDelete
  3. t aku wat ttg kisah aku n dia ea...tunggu mud feel la...ko wat fb la....

    ReplyDelete